Prezes NFZ podpisał 20 czerwca 2016 r. zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w przypadku świadczeń udzielanych na rzecz ciężarnych z rozpoznanymi wadami rozwojowymi płodu.
Zarządzenie ma na celu zwiększenie dostępności do świadczeń z zakresu opieki psychologicznej i położnej POZ, kobietom od 21 tygodnia ciąży i w połogu (6 tyg. po porodzie), u których w trakcie trwania ciąży rozpoznano wady rozwojowe płodu.
Zarządzenie umożliwia również korzystanie ze wsparcia psychologicznego rodzinie tych kobiet.
NFZ informuje, iż skutki finansowe wprowadzonych regulacji zwiększają koszty finansowania świadczeń POZ oraz w rodzaju opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień w bieżącym roku o ok. 0,75 mln złotych. Powyższy wzrost kosztów nie wpływa na zmianę planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia.
Zarządzenie ma zastosowanie do świadczeń udzielanych po dniu 30 czerwca 2016 r.
Zarządzenie wprowadza:
- Korygowanie wartości punktowej w rozliczeniu, współczynnikiem korygującym o wartości 1,5, świadczeń jednostkowych: porada psychologiczna diagnostyczna, porada psychologiczna, porada lekarska diagnostyczna, porada lekarska terapeutyczna, wizyta/porada domowa/środowiskowa realizowana przez lekarza lub psychologa, w zakresach: świadczenia psychiatryczne ambulatoryjne dla dorosłych, świadczenia psychologiczne, udzielanych na rzecz kobiet po 21 tygodniu ciąży z rozpoznanymi wadami rozwojowymi płodu oraz na rzecz tych kobiet do 6 tygodnia po porodzie z uwzględnieniem świadczeń na rzecz rodziny pacjentki, w trybie pilnym skierowanych z oddziałów udzielających świadczeń w zakresie: położnictwo i ginekologia;
- Definicję rozporządzenia o opiece w ciąży patologicznej;
- Obowiązek zapewnienia przez świadczeniodawcę udzielającego świadczeń w zakresie położnictwo i ginekologia – trzeci poziom referencyjny, w przypadkach prenatalnego zdiagnozowania ciężkich, nieuleczalnych chorób płodu, zapewnienia kobiecie w ciąży, podczas porodu i w okresie połogu oraz jej dziecku opiekę zgodną ze standardami postępowania, określonymi w rozporządzeniu o opiece w ciąży patologicznej oraz odbycie porodu w ośrodku trzeciego poziomu referencyjnego, umożliwienie pomocy psychologicznej i skierowanie w trybie pilnym do dalszej psychologicznej opieki ambulatoryjnej i specjalistycznej opieki nad chorym noworodkiem w ramach opieki hospicyjnej– zgodnie ze wskazaniami;
- Obowiązek skierowania przez świadczeniodawcę udzielającego świadczeń w zakresie położnictwo i ginekologia – pierwszy i drugi poziom referencyjny, w sytuacji hospitalizacji kobiety w ciąży z uprzednio rozpoznaną i udokumentowaną ciężką, nieuleczalną chorobą płodu, do dalszej opieki, o której mowa w ust. 3;
- Zwiększenie o 3 liczby wizyt edukacji przedporodowej realizowanych dla kobiet w ciąży wysokiego ryzyka począwszy od 21. tygodnia ciąży, na podstawie zlecenia wystawionego przez lekarza, który rozpoznał u kobiet w ciąży wady rozwojowe płodu, z uwzględnieniem zapewnienia współpracy ze świadczeniodawcami, którzy realizują świadczenia: w zakresach: świadczenia psychiatryczne ambulatoryjne dla dorosłych, świadczenia psychologiczne, i korygowanie w rozliczeniu ceny jednostek rozliczeniowych świadczeń, współczynnikiem korygującym o wartości 1,5;
- Załączniki nr 4, 17 a i 19 a określające wykaz rozpoznań wg ICD-10 wybranych wad rozwojowych płodu;
- Załączniki nr 5, 17 b i 19 b określający wzór skierowania do opieki położnej POZ/psychologa.
Więcej: nfz.gov.pl
Komentarze
[ z 2]
I bardzo dobrze, że ktoś w końcu wpadł na pomysł wprowadzenia zmian jeśli chodzi o realizację i rozliczenia umów czy udzielanych świadczeń dla ciężarnych kobiet z rozpoznanymi wadami wrodzonymi płodu. Ciąże zagrożone czy powikłane również powinny być rozliczane na odmiennych warunkach od ciąż niepowikłanych, z prawidłowo przebiegającym przebiegiem. Cieszę się, że w końcu został z tym zrobiony porządek. Przecież dotychczas przez rozliczenia na starych zasadach cierpiały szpitale specjalistyczne. Kobiety z prawidłowo przebiegającą ciążą spodziewające się porodu wolały wybierać na miejsce do rodzenia dziecka szpitale prywatne z podpisanym kontraktem z Narodowym Funduszem Zdrowia. Tylko, że cierpiały na tym szpitale specjalistyczne o wyższym stopniu referencyjności bo do nich trafiały głownie kobiety z ciążami powikłanymi lub z dziećmi ze stwierdzonymi wadami wrodzonymi z koniecznością interwencji medycznej wkrótce po urodzeniu, często jeszcze na oddziałach położniczych. Wcześniej, pomimo niskiego finansowania porodów powikłanych takie szpitale były wstanie jakoś funkcjonować ponieważ część pieniędzy były w stanie pokryć z pozostałej puli pieniędzy po porodach dzieci zdrowych. Jednak kiedy kobiety dostały prawo indywidualnego wyboru szpitala i w szpitalach o wysokim stopniu referencyjności zaczęły zostawać tylko te kobiety ciężarne, których ciąża lub dziecko wymagały specjalistycznej opieki...wtedy zaczęły się schody i problemy z finansowaniem procedur. Dobrze, że w końcu udało się coś w tej kwestii zmienić i może szpitale kliniczne nie będą cierpiały przez to, że oferują lepszą, specjalistyczną pomoc...
Świetnie, że ktoś w końcu zwrócił uwagę na te kwestie niesprawiedliwego finansowania procedur związanych z porodami. I dobrze, że stało się to zanim ośrodki o wysokim stopniu referencyjności narażone zostały na bankructwo. Ciekawe kto wtedy zajął by się ciężarnymi kobietami i kto podjąłby się prowadzenia porodu o wysokim ryzyku,albo kto zajął by się po porodzie dzieckiem z licznymi wadami wrodzonymi. Bo raczej nie spodziewałbym się takich altruistycznych zachowań i poświęcania czasu lekarzy na tak nieopłacalne procedury. Popieram zdanie koleżanki powyżej, bardzo dobrze, że w końcu zostało to w jakiś sposób unormowane, aby te szpitale które oferują opiekę specjalistów na najwyższym poziomie i z najwyższymi kwalifikacjami i umiejętnościami, nie zostawały z tego powodu pokrzywdzone.